نقد و بررسی
لنز سونی Sony FE 85mm f/1.8لنز FE 85mm f/1.8 سونی، یکی از لنزهای بسیار محبوب است و این محبوبیتش را مدیون تفکری منطقیست.
با وجود استفادههای فراوانش، اولین چیزی که از فاصله کانونی 85 میلیمتری در ذهن ما نقش میبندد عکاسی پرتره است؛ و عکاسی پرتره بسیار محبوب است. دیافراگمهای باز، مانند دیافراگم این لنز پیشزمینهای مات و جذاب برایمان فراهم میکنند و همچنین ما را قادر به عکاسی در نور کم میسازند، که هردو این ویژگیها ارزش هیجانزدگی را دارند. فکر نمیکنم کسی باشد که از کیفیت تصویر بالا لذت نبرد و این لنز اینجا هم حواسش به کاربرش هست. کیفیت ساخت The FE 85 f/1.8 بالاست و از طراحی دلنشینی نیز برخوردار است و عملکرد بسیار خوبی دارد.
تمام موارد مذکور در شدت محبوبیت این لنز نقش پررنگی دارند اما قیمت بسیار پایین آن، پنجمین لنز ارزان سری FE {در حال حاضر} از مهمترین عوامل محبوبیت این لنز است.
لنزهای پرایم تنها یک فاصله کانونی برای شما فراهم میکنند و برای اینکه لنز کارآمد باشد، این فاصله کانونی باید برای سوژههای مورد نظر به خوبی کار کند. خوشبختانه سوژههای بسیار زیادی برای کاربرد مرسوم لنز 85 میلیمتری، یعنی عکاسی پرتره وجود دارد.
لنز سونی Sony FE 85mm f/1.8 ، یکی از لنزهای بسیار محبوب است و این محبوبیتش را مدیون تفکری منطقیست. این مطلب راهنمای خوبی برای خرید لنز سونی می باشد .
با وجود استفادههای فراوانش، اولین چیزی که از فاصله کانونی 85 میلیمتری در ذهن ما نقش میبندد عکاسی پرتره است؛ و عکاسی پرتره بسیار محبوب است.
دیافراگمهای باز، مانند دیافراگم این لنز Sony FE 85mm f/1.8 Lens پیشزمینهای مات و جذاب برایمان فراهم میکنند و همچنین ما را قادر به عکاسی در نور کم میسازند، که هردو این ویژگیها ارزش هیجانزدگی را دارند.
فکر نمیکنم کسی باشد که از کیفیت تصویر بالا لذت نبرد و این لنز Sony FE 85mm f/1.8 Lens اینجا هم حواسش به کاربرش هست.
کیفیت ساخت لنز سونی Sony FE 85mm f/1.8بالاست و از طراحی دلنشینی نیز برخوردار است و عملکرد بسیار خوبی دارد.
تمام موارد مذکور در شدت محبوبیت این لنز نقش پررنگی دارند اما قیمت بسیار پایین آن، پنجمین لنز ارزان سری FE (در حال حاضر)از مهمترین عوامل محبوبیت این لنز است.
فاصله کانونی
لنزهای پرایم تنها یک فاصله کانونی برای شما فراهم میکنند و برای اینکه لنز کارآمد باشد، این فاصله کانونی باید برای سوژههای مورد نظر به خوبی کار کند.خوشبختانه سوژههای بسیار زیادی برای کاربرد مرسوم لنز 85 میلیمتری، یعنی عکاسی پرتره وجود دارد.
اساساً به دلایل مربوط به پرسپکتیو، دامنه فاصله کانونی کلاسیک عکاسی پرتره از 85 تا 135 میلیمتر است.
استفاده از این لنز Sony FE 85mm f/1.8 Lens با بدنه فولفریم شما را در پایه دامنه فواصل کانونی مناسب عکاسی پرتره قرار میدهد و اگر سنسور دوربینتان APS-C باشد باز هم مشکلی نیست، چرا که در این صورت شما فاصله کانونیای برابر 127.5 میلیمتر خواهید داشت که همچنان برای عکاسی پرتره ایدهآل است.
مثل همیشه در سنسور APS-C نیازمند فاصله بیشتری هستیم تا به قاببندیای که با دوربین فولفریم داریم برسیم (بنابراین عمق میدان بیشتر و پیشزمینه شفافتری در دیافراگم یکسان خواهیم داشت).
“عکاسی پرتره”
تعریف گستردهای دارد و از قابهای بستهای که سر سوژه نسبتاً به قاب چسبیده است تا قابهایی که کل بدن را پوشش میدهند “عکس پرتره” به حساب میآیند. بنا بر خواسته عکاس یا سوژه، عکس پرتره هم در فضای داخلی و هم در فضای خارجی قابل ثبت است.
از نوزاد گرفته تا سالمند، همه میتوانند سوژهعکس پرتره باشند؛ عکس از سوژه مفرد یا دستهجمعی فرقی ندارد (البته اگر آنقدر فضا داشته باشید تا بتوانید به فاصله لازم برای گنجاندن آنهمه سوژه در یک قاب برسید).
نامزدیها، عروسیها، مهمانیها، رویداد ها، تئاتر، اجرا هایی همچون کنسرتها،رسیتالها، خانوادهها، گروههای کوچک، بزرگسالان، فشن، مستند و… همه وهمه فرصت عالیای برای استفاده از لنز 85 میلیمتری فراهم میکنند.
معمولاً فضای کافی برای عکاسی پرتره با لنز 85میلیمتری، حتی در استودیو و آتلیههای جمع وجور وجود دارد.
من تمام پروژههای دانشگاهیام را با لنز 85 میلیمتری و دیافراگم باز انجام دادم و سوژهها همیشه عاشق نتایج این فاصله کانونی بودند.
عکاسی پرتره یکی از درآمدزاترین سبکهای عکاسی است و میتوانید مبلغی که خرج خرید لنز کردهاید را خیلی زود دوباره کسب کنید.
همچنین به اعتقاد من هیچ سوژهای مهمتر از انسانها وجود ندارد.
فارغ از مدل دوربین، فاصله کانونی 85 میلیمتری برای عکاسی از مناظر (landscape) نیز کارآمد است.
لنز سونی 85 میلیمتری برای عکاسی از برخی ورزشها مانند بسکتبال هم مناسب است. و به لطف دیافراگم بسیار باز لنز سونی 85، استفاده از آن در رویداد هایی که نورپردازی زیادی ندارند هم مناسب است، برای مثال ژیمناستیک.
این فاصله کانونی برای استفادههای عمومی استودیویی و عکاسی ازمحصولات تجاری هم مناسب است.
اگر هم روزی حوصلتان سر رفت میتوانید دوربین ولنز 85 میلیمتریتان رابردارید و به قصد عکاسی خیابانی به دنبال سوژه بگردید؛ یا اینکه به سادگی خودتان را باسوژههای ساده اطراف خانهتان سرگرم کنید.
جهت خرید لنز سونی و راهنمایی و شماوره در مورد لنزهای دوربین های سونی با ما تماس بگیرید.
بازترین حالت دیافراگم
هر “ایستگاه” در تغییر دیافراگم (برای مثال: 1.4/f، 2/f، 2.8/f، 4/f، 5.6/f) شدت نوری که به لنز میرسد را افزایش یا کاهش میدهد.
در اکثر لنزهای زوم (لنزهایی با قابلیت تغییر فاصله کانونی)، درفاصله کانونی 85 میلیمتری دیافراگم از 2.8/f بازتر نمیشود. بنابراین دیافراگم 1.8/f در لنز سونی Sony FE 85mm f/1.8 ، مزیتی 3/1 1 ایستگاهی به حساب میآید.
در میان لنزهای پرایم 85 میلیمتری، لنزهایی با دیافراگم 1.4/f هم موجود هستند که این لنز را 3/2 ایستگاه عقب میاندازند.
طراحی هوشمندانه اندازه دیافراگم 1.8/f برای این لنز موجب میشود از لحاظ ابعاد، وزن و قیمت از تمامگزینههای دیگر با دیافراگم بازتر جلو بزند.
جهت خرید لنز سونی و مشاوره در مورد انواع لنزهای دوربین های سونی با ما تماس بگیرید .
دیافراگم 1.8/f موجب ورود حجم انبوهی از نور به سنسور میشود که به ما اجازه استفاده از سرعت شاتر بالا برای عکسبرداری از سوژههای سریع را میدهد. سرعت شاتر بالا همچنین در مواقعی که تسلط کامل بر دوربین ندارید هم به کمک شما میآید.
همچنین با این لنز میتوانید هم از نویز ایزو بالا دوری کنید، و هم از عکاسی در نور کم لذت ببرید. ارزش واقعی این لنز پس از غروب خورشید، درسایه، عکاسی در فضای داخلی و عکاسی در فضای داخلی تنها با نور محیطی به شما ثابت میشود. با دیافراگم بازتر میتوانید از عملکرد بهتر فوکوس خودکار، در فضاهای تاریکتر بهره ببرید.
احتمالاً ویژگی موردعلاقه من در این لنز، ماتی سنگینی باشد که به پیشزمینه عکس میبخشد.
بازتر شدن دیافراگم از عمق میدان میکاهد و ماتی سنگینی به همان فاصله کانونی میدهد. عمق میدان کم در دیافراگم 1.8/f باعث میشود سوژه کاملا جدا از یک پیشزمینه کاملا مات، که حواس مخاطب را از سوژه پرت نمیکند، بیرون زده باشد.
فارغ از اندازه دیافراگم، فاصله کانونی 85 میلیمتری تله فوتو هم به تنهایی موجب مات شدن پیشزمینه تصویر میشود.
تصویر زیر ماتترین پیشزمینهایست که این دوربین میتواند بسازد.
لرزهگیر تصویر
لنز سونی Sony FE 85mm f/1.8 مجهز به لرزهگیر اپتیکال نیست.
اما سونی به خوبی این خلاء را با “استدی شات” و IBIS -لرزهگیر داخلی بدنه برطرف کرده است.
در یک دوربین سنتی با ویزور اوپتیکال، نتیجه IBIS یک تصویر لرزهگیری نشده است.
این یعنی لرزهگیری برای ترکیببندی یا تشخیص یک سوژه ثابت برای فوکوس خودکار، کارآمد نبوده است.
اما در ویزورهای الکترونیکی (که در دوربینهای سونی رایج است)، تصویری که از ویزور تماشا میکنیم مستقیم از روی سنسور _ که لرزهگیری شده_ پردازش میشود. در این صورت تصویر به خوبی لرزهگیری میشود و فوکوس خودکارِ سنسور محور هم به درستی سوژه را تشخیص میدهد.
کیفیت تصویر
لنزهای پرایم همیشه برای کیفیت تصویرشان ستایش شدهاند. اما صرفاً چون درباره لنز پرایم صحبت میکنیم به این معنا نیست که کیفیت تصویر در دیافراگم باز قابل قبول باشد.
سوال اینجاست که تصویر ثبت شده با این لنز وضوح مناسبی در دیافراگم 1.8/f دارد؟
در این دیافراگم، تصویر ثبت شده نسبتاٌ وضوح قابل قبولی دارد. در کل تصویر لنزها در بازترین حالت دیافراگم خود به وضوح تصویر دیافراگمهای بستهتر نیست. در دیافراگم 2.8/f مرکز قاب کاملا واضحست، و بیرونیترین حواشی قاب در دیافراگم 5.6/f به وضوح کامل میرسند.
مجموعهای از عکسهای کیفیت اصلی RAW ثبت شده با دوربین سونی A7R III را خواهید دید.
این عکسها در “Capture One” و با روش “وضوح طبیعی” پردازش شدهاند و شدت شفافیت (شارپِنینگ)از 0 تا 1000، روی سطح 30 تنظیم شده بود تا از وضوح بیشاز حد هالهها پرهیز شود.
اینجا نمونههایی از مرکز قاب داریم. توجه داشته باشید حتی کوچکترین تنظیمات “افزایش وضوح” برای آزمایش توان لنز مخرب است و از بروز خصوصیات واقعی لنز جلوگیری میکند. در مرکز عمق میدانی، لنز وضوح معقولی در مرکز قاب ارائه میدهد.
پیشرفت قابل توجهی تنها با 3/1 ایستگاه دیافراگم بستهتر، یعنی 2/f قابل حصول است.
در دیافراگم 2.8/f به وضوح نهایت خودمیرسد. در دیافراگم بستهتر، ممکن است اندکی تغییر فوکوس به عقب یا جلو اتفاق بیافتد (انحراف کروی باقیمانده یا RSA).
گوشههای تصاویر دیافراگم 1.8/f نسبتاً قابلقبولاند، و با کمی افزایش وضوح و روشنایی در مرحله ادیت بهتر هم میشوند.
در دیافراگم 2.8/f تیرگی حاشیه قاب از بین میرود و موجب کنتراست باکیفیتتری میشود.
گوشهها در دیافراگم 4/f و 5.6/f بینقصاند.
وضوح گوشهها همیشه اهمیت چندانی ندارد اما در زمینههایی هم بسیار مهم است؛ برای مثال عکاسی از مناظر (لند-اسکِیپ). من اوقاتی که مشغول عکاسی لند اسکیپ هستم گوشهها برایم بسیار مهماند.
جهت خرید لنز سونی و مشاوره در مورد انواع لنزهای دوربین های سونی با نماکم تماس بگیرید .
دیافراگم
بنابراین از دیافراگم 8/f و 11/f استفاده میکنم تا به عمق میدانی برسم که گوشهها وضوح لازم را داشته باشند؛ و در این دیافراگمها لنز به خوبی کارش را انجام میدهد. هنگامی که بادیافراگم باز عکاسی پرتره میکنید، به یاد داشته باشته باشید گوشهها از فوکوس خارج هستند.
این مسئله در فیلمبرداری هم صدق، پس از قرار دادن جزئیات در گوشهها پرهیز کنید. همانطور که قبلتر گفتیم و طبق معمول عکاسی با این لنز در دوربینهای فولفریم موجب سایهزنی در حواشی قاب در بازترین دیافراگم میشود. باید 2.5 ایستگاه (پله) سایهزنی در 1.8/f اشاره کرد،هرچند بسته با زاویه و نقطهای که از آن عکس میگیرید میتواند چندان شدید نباشد.
در دیافراگم 2.8/f تیرگی حاشیهها از بین رفته و تنها 1 ایستگاه سایهزنی در گوشهها باقی میماند.
کاهش سایهها از اینجا به بعد بسیار آرام پیش میرود؛ تا جایی که همچنان 0.4 ایستگاه سایهزنی در گوشهها در دیافراگم f/16 باقی خواهد ماند.
لنزها تصاویر را با ابعاد فولفریم به دوربینهای APS-Cمیرساند، بنابراین مشکل تیرگی اطراف تقریبا برطرف میشود. در این صورت تنها 1 ایستگاه سایه در گوشه برخی عکسها ممکن است دیده شود؛ مخصوصاً عکسهایی با رنگهای شدید، برای مثال آسمان آبی.
سایههای گوشهها در مرحله ادیت قابل ترمیم است، اما به قیمت افزایش نویز در نواحی روشن.
اگر صورت سوژه در بخش تاریک قاب قرار گرفته باشد، بهترین گزینه اصلاح در مرحله ادیت است. البته این تیرگی حاشیهها میتواند با جلب توجه مخاطب به مرکز تصویر، بعنوان یک مزیت به کار گرفته شود.
به تاثیر متفاوت بزرگنمایی طیف رنگهای مختلف، انحراف کروماتیک (CA) عرضی میگویند.
CA عرضی نمایانگر پخش نور در خطهای عرضی با کنتراست بالاست. اینجاست که بزرگترین تفاوت در بزرگنمایی طول موج دیده میشود.
جهت خرید لنز سونی و مشاوره در مورد انواع لنزهای دوربین های سونی با ما تماس بگیرید .
لنز مناسب
با استفاده از لنز مناسب و نرمافزار، CA عرضی با تغییر شعاعی رنگها (در دوربین) قابل اصلاح است، اما بهتر آن است که از ابتدا با چنین مشکلی مواجه نباشیم.
در تصویر زیر، تقطیع 100% بیرونیترین گوشه بالای سمت چپ یک تصویر ثبت شده با دوربین a7R III سونی را با خطوط مورب سیاه و سفید را میبینیم.
تصویر بالا باید تماماً سیاه و سفید باشد و رنگهای اضافی نشانهنده وجود CA عرضی میباشد.
یکی دیگر از انحرافهای رایج لنز، “CA طولی” است، که موجب عدم انطباق طول موجهای نوری مختلف در سطوح کانونی مختلف میشود.
به زبان سادهتر، رنگهای مختلف نور، در عمقهای مختلف فوکوس میشوند.
“انحراف کروی” هم یکی از انحرافهای رایج لنز است که اثری مشابه CA طولی دارد، اما تصویر مه آلودتر و محوتر است.
CA طولی با بستهتر کردن دهانه دیافراگم از بین نمیرود و عدم انطباق رنگ با از فوکوس خارج شدن بیشتر میشود.
اما هالههای رنگ انحراف کروی با خارج شدن ازفوکوس تغییر اندازه میدهند.
و بستهتر شدن دیافراگم به اندازه 1 تا 2 ایستگاه این انحراف را از بین میبرد. در دنیای واقعی این خطاهای لنز به تنهایی وجود ندارند.
اما انحراف کروی، حداقل تا حدی، به همراه CA طولی وجود دارد.
این ترکیب موجب شکلگیری تصویری مهآلود، باوضوح کمتر در بازترین حالت دیافراگم میشود.
در تصویر زیر تابش رنگهای خارج از فوکوس را میبینیم که از یک سوژه بیرنگ تولید شدهاند.
رنگهایی که میبینیم در واقعیت وجود ندارند و توسط لنز ساخته شدهاند. کمیت قابل توجهی از رنگها در بازترین حالت دیافراگم دیده میشود.
تابش رنگها حاصل بازتاب نور از سطح عدسیهای لنز است.
این بازتاب موجب کاهش کنتراست و ساخت رنگهای مصنوعی گاهاً-جذاب است.
لنز
این لنز از 9 عدسی (در 8 گروه) تشکیل شده است، که تعداد کمی است و انتظار ما را از لنز در پرهیز از تولید تابش بالا میبرد. اما فاصله کانونی تلهفوتو به نوعی معادلاتمان را بههم میریزد. تابشها میتوانند مورد ستایش و استفاده عکاسان باشند، همینطور میتوان از آنها پرهیز کرد.
حذف تابشها هم ممکن است اما برخی اوقات میتواند کار طاقتفرسا و چالشبرانگیزی باشد.
در بعضی موارد تابش میتواند کیفیت تصویر را تخریب کند.
دو تا از انحرافات لنز در عکاسی از ستارگان به خوبی مشخص میشود.
گوشههای پرتو نور که از پیشزمینه تاریک آسمان شب به بیرون میتابند
تشخیص را برایمان آسان میکنند. “کُما” وقتی اتفاق میافتد که پرتوهای نور از یک نقطه بیرون میتابند، بهجای اینکه بصورت متمرکز در همان نقطه روی سنسور ثبت شوند. کما در مرکز قاب وجود ندارد و هرچه بیشتر به سمت گوشهها میرویم، نمایانتر میشود. کما معمولا به شکل شهابی با دنباله مثلثی در گوشههای قاب دیده میشود.
این دنباله میتواند بهسوی مرکز قاب (کمای داخلی) یا به سمت گوشهها (کمای بیرونی) باشد. کما با بستهترشدن دیافراگم از بین میرود.
آستیگماتیسم در نقاط نوری که به شکل خط درآمدهاند، به شکل افقی یا سهمی، دیده میشود. به یاد داشته باشید که CA عرضی هم یکی از انحرافاتیست که در گوشه قاب وجود دارد.
جهت خرید لنز سونی و مشاوره در مورد انواع لنزهای دوربین های سونی با ما تماس بگیرید .
تصویر زیر یک برش 100 درصدی از گوشه بالای سمت راست یک قاب ثبت شده با دوربین a7R III است.
در ستارههای روشنتر یک کشآمدگی واضح وجود دارد اما چندان زیاد نیست.
یکی دیگر از ایرادات این لنز(Sony FE 85mm)، ناهمواری هندسیست. پس انتظار داشته باشید که خطوط صاف کنارههای قاب رو به بیرون خم شوند. اکثر لنزهای مدرن در نرمافزارهای مختلف پروفایلی برای رفع ناهمواری و دیستورشن دارند اما این اصلاحات ممکن است
به پیکسلهای عکس آسیب برساند. چرا که در برخی عکسها لازم است تصویرکش بیاید یا ابعاد کلی عکس کاهش بیابد.
برای همین بهتر است که در قدم اول از لنزهای بدون دیستورشن استفاده کنیم. تشخیص شدت تاریای که یک لنز میتواند تولید کند کار سختی نیست.
اما تعیین کیفیت تاری، با وجود بینهایت متغیر حاضر در تصویر کار دشواریست.
من به شخصه از کیفیت تاری پیشزمینهها راضی هستم. در تصویر بالا دخالت تیغههای دیافراگم، در دیافراگم 8/f، همانطور که انتظار میرفت قابل مشاهده است.
اما بوکهها همچنان ظاهر گرد خود را حفظ کردهاند.
غیر از شمار اندکی لنز تخصصی، بوکههای گوشههای قاب شکل گرد ندارند و به دلیل تیرگی مکانیکی حاشیه قاب، شکلی مانند چشم گربه دارند.
اگر از یک لوله، در همان زاویه به نور نگاه کنید، نوریکه به گوشههای قابتان میرسد گرد نیست، بلکه به همان شکل چشم گربه است.
با بستهتر شدن دیافراگم، اندازه مردمک لنز کاهش مییابد و بوکهها شکل گردی پیدا میکنند.
دیافراگم این لنز 9 تیغه دارد. اگر با دیافراگم بسته، از یک منبع نور عکس بگیریم، نقطه نور به همراه 18 گوشه ثبت میشود.
لنزهایی که دیافراگم بازی دارند از این مزیت بهره میبرند و قادر به ثبت ستارههای زیبایی هستند.
این ستاره که میبینید حاصل عکاسی از خورشید در دیافراگم 16/f است. همانطور که میبینید هرکدام از پرتوها بهخوبی از یکدیگر مجزا هستند.
تصویر بالا نشاندهنده طراحی لنزFE 85mm f/1.8 سونی است.
عدسی سبز رنگ، عدسی ED است که برای کاهش انحراف کروماتیک تعبیه شده.
در مجموع ل لنزFE 85mm f/1.8 سونی از لحاظ اوپتیکال عملکرد بسیار خوبی دارد.
چیزی حدود 1 ایستگاه دیافراگم را ببندید و وضوح قابل توجهی را مشاهده خواهید کرد.
انتظار CA عرضی خفیف دردیافراگم باز را داشته باشید، همینطور انتظار پیشزمینههایی که به زیبایی تار شدهاند.
بوکهها در تصاویر این لنز زیبا هستند و خورشید هم همینطور، ستارههای گوشه قاب چندان دلنشین نیستند، اماآنقدر هم آزارتان نخواهند داد.
تیرگی حاشیه قاب در 1.8/f بیش از حد معمول نیست و با بستهتر کردن دیافراگم حل میشود.
جهت خرید لنز سونی و مشاوره در مورد انواع لنزهای دوربین های سونی با ما تماس بگیرید .
فوکوس
“موتور طولی دوگانه مستقیناً لنز را بدون حتی تداخل دو چرخدنده باهم، به کار میاندازد.
عملکردی بیسر و صدا که برای فیلمبرداری هم به اندازه عکسبرداری مناسب است.
“سونی” لنزFE 85mm f/1.8 سونیفوکوسی تقریباً ساکت، دقیق، سریع و نرم دارد.
با استفاده از دیافراگم باز میتوانیداز مزیت فوکوس در نور کم هم برخوردار شوید. یک ویژگی خاص این لنز به نسبت لنزهایهمردهاش، وجود دکمه AF است.
در حالت فوکوس دنبالهدار میتوان با فشردن این دکمه، لنز را روی فاصله فوکوس آن لحظه قفل کنید.
اینگونه میتوانید فاصله فوکوس دلخواهتان را حین فوکوس خودکارانتخاب کنید و از آن برای عکسهای بعدی استفاده کنید.
این دکمه همچنین قابل شخصیسازی (دکمه C5) است.
بنابراین میتوانید از طریق منو دوربین کارایی دکمه را تغییر دهید (توجه داشته باشیدکه این قابلیت در تمامی دوربینها وجود ندارد).
فوکوس FTM (فوکوس تمام دستی) در حالت DMF (فوکوس دستی مستقیم) AF سونی قابل استفاده است.
معمولاً هنگامی که فوکوس باید تغییر زیادی پیدا کند، تغییر ابعاد نیز در قاب رخ میدهد.
به این اتفاق “تنفس فوکوس” میگویند. تغییری در فاصله کانونی که حاصل تغییر فاصله فوکوس است.
تنفس فوکوس میتواند کار عکاسان حین استفاده از تکنیک “فوکوس استَکینگ”، فیلمبرداران حین فوکوس کشیدن، و اساساً هر فرآیند دقیق یقاببندی را مختل کند.
این لنز تغییر قابل توجهی هنگام تغییر فاصله فوکوس دارد.
با اینکه پنجره فاصله فوکوس وجود ندارد، یک فاصله فوکوس سنج در قسمت پایینی ویزور الکترونیکی برای حالت فوکوس دستی وجود دارد.
نکته :دوربین باید روشن باشد تا بتوانید فاصلهسنج را دیده وفوکوستان را تنظیم کنید.
حلقه فوکوس به زیبایی طراحی شده است و نسبتاً ابعاد بزرگی دارد،
چرا که به خوبی میتوان دید که حلقه فوکوس روی بدنه لنز اندکی برآمده است.
این حلقه بسیار نرم است و مقاومت سبکی دارد.
با چرخشی حدود 149° میتوان به فوکوس مورد نظر دست یافت و یک فوکوس دستی دقیق را تجربه کنید.
این لنز (لنز 1.8/F) با حداقل فاصله فوکوس 800 میلیمتری، حداکثر بزرگنماییای معادل 0.13x دارد.
وقتی حداکثر بزرگنمایی این لنز را با دیگر لنزهای همردهاش مقایسه میکنیم،
میبینیم این لنز دقیقا در وسط جدول قرار میگیرد.
حداکثر بزرگنمایی | حداقل فاصله فوکوس | مدل |
0.13x | 850 میلیمتر | Canon EF 85mm f/1.8 USM |
0.12x | 807 میلیمتر | Nikon 85mm f/1.8G AF-S |
0.13x | 800 میلیمتر | Sony FE 85mm f/1.8 |
0.14x | 800 میلیمتر | Tamron 85mm f/1.8 Di VC USD |
0.12x | 800 میلیمتر | Sony FE 85mm f/1.4 GM |
اگر به دنبال لنز پرایم 85 میلیمتری با دیافراگم 1.8/f هستید، این لنز (تقریباً) بیشترین بزرگنمایی را ارائه میدهد.
سوژهای با ابعاد تقریبی 186 x 279 میلیمتر_ ابعادتقریبی سرِ یک سوژه بالغ_ قاب را در حداقل فاصله فوکوس پر میکند.
این ظرفیت با عکاسی پرتره یکی از تخصصهای این لنز است، بسیار متناسب است.
جهت خرید لنز سونی و مشاوره در مورد انواع لنزهای دوربین های سونی با ما تماس بگیرید .
یه حداقل فوکوس کمتر یا حداکثر بزرگنمایی بیشتر نیاز دارید؟
میتوانید با بستن یک “اکستنشن تیوب” پشت لنز به چیزی که میخواهید برسید.
“اکستنشن تیوب”ها لولههای توخالی لنز هستند که موجب میشوند لنز با فاصله بیشتری از دوربین بسته شود.
با این کار میتوان از فاصله فوکوس کمتری استفاده کرد اما در عوض فرصت فوکوس فواصل دور را از دست خواهید داد.
ارتباطات الکترونیکی در “اکستنشن تیوب”ها باعث ارتباط لنز با دوربین، و در نتیجه کار کردن آن میشود.
سونی این “اکستنشن تیوب”ها را تولید یا عرضه نمیکند، اما “اکستنشن تیوب”های ساخته شرکتهای دیگر برای لنزهای سونی موجود است.
این لنز با مبدلهای تله سونی قابل انطباق نیست.
کیفیت ساخت و ویژگیها
مثل همیشه، این لنز سونی ( Sony FE 85mm ) هم ظاهری جذاب دارد.
بدنهی سیاه نیمهبراق که شامل حلقه فوکوس غیر لاستیکی هم میشود. سونی یک سوئیچ AF/MF هم روی این لنز (لنز 1.8/F)قرار داده است.
ویژگیای که باید قدردان آن بود و متاسفانه از بسیاری از مدلهای حال حاضر حذف شده است.
به گفته سونی این لنز ضد غبار و ضد رطوبت است.
اما بهنظر نمیرسد محل اتصال با واشر مهر و موم شده باشد.
به همین دلیل این ترس وجود دارد که رطوبت و غبار نه فقط به لنز، بلکه به بدنه دوربین هم وارد شود.
ترکیب فاصله کانونی ثابت 85 میلیمتری با دیافراگم 1.8/f موجب سبکی چشمگیر این لنز میشود، بنابراین حمل آن برای مدت طولانی آزاردهنده نخواهد بود.
سال عرضه | فیلتر | ابعاد بدون هود (میلیمتر) | وزن | مدل |
1992 | 58 | 75.0 x 72.0 | 425 | Canon EF 85mm f/1.8 USM Lens |
2012 | 67 | 80.0 x 70.0 | 350 | Nikon 85mm f/1.8G AF-S Lens |
2017 | 67 | 78.0 x 82.0 | 371 | Sony FE 85mm f/1.8 Lens |
2016 | 67 | 84.8 x 91.3 | 700 | Tamron 85mm f/1.8 Di VC USD |
2016 | 77 | 89.5 x 107.5 | 820 | Sony FE 85mm f/1.4 GM Lens |
موقع در دست داشتن دوربین A7R III و A7R IV سونی با این لنز(لنز 1.8/F)، انگشتانم مقابل لنز احساس راحتی نمیکردند.
تصویر زیر مقایسه تصویری ابعاد لنزهای جدول بالاست.
از چپ به راست:
Sony FE 85mm f/1.8 Lens
Tamron 85mm f/1.8 Di VC USD Lens
حال ابعاد همان لنزها را با هود مقایسه میکنیم.
لنز سونی Sony FE 85mm f/1.8 با فیلترهای کوچک و رایج 67 میلیمتری قابل انطباق است.
مثل همیشه، سونی یک هود در جعبه قرار داده و اینبار با یک هود نیمه-سخت پلاستیکی ALC-SH150 مواجهیم.
قسمت داخلی هود از پلاستیک مات است تا از انعکاس نور به لنز جلوگیری کند، امادکمه آزادسازی هود وجود ندارد؛ هرچند هود به سادگی به صورت دستی قابل جداسازی است.
لبه گرد هود به شما اجازه میدهد اگر خواستید لنز را سر و ته روی سطح صاف قرار دهید، حتی هنگامی که به دوربین متصل است.
متاسفانه کیف لنزی توسط شرکت ارائه نشده اما تهیه یک کیف لنز، آن هم با این ابعاد چندان کار سختی نیست.
مثل همیشه درپوش لنز (لنز 1.8/F)هم در جعبه وجود دارد.
جهت خرید لنز سونی و مشاوره در مورد انواع لنزهای دوربین های سونی با ما تماس بگیرید .
قیمت و ارزش خرید
همانطور که در مقدمه متن گفتیم، لنز سونی Sony FE 85mm f/1.8، پنجمین لنز ارزان در صف لنزهای FE سونی است.
قیمت پایین این لنز (لنز 1.8/F) ارزش خرید آن را بسیار بالامیبرد.
با وجود دیگرویژگیهای مثبت این لنز، و قیمت کم آن، باید بگوییم خرید این لنز معامله بسیار خوبیست.
بهعنوان یک لنز “FE”، لنز FE 85mm f/1.8 سونی به تمام بدنههای سری E سونی قابل اتصال است که شامل هردو سری فولفریم و APS-C میشود.
جایگزینهایی برای لنز در میان لنزهای FE سونی، لنز FE 85mm f/1.4 GM نزدیکترین جایگزین است.
در مقایسه کیفیت تصویر این دو لنز، اگر دیافراگم هردو را در بازترین حالت قرار دهیم، تصویر لنز “1.8/F” اندکی شفافتر است.
اما منصفانهتر است اگر هردو را در یک دیافراگم قیاس کنیم.
در دیافراگم 2/F، لنز “1.4/F” کیفیتی به مراتب بهتر دارد.
اما در دیافراگم 4/F تشخیص تفاوت در وضوح دو لنز تقریباً غیرممکن است.
لنز 1.4/F انحراف کروماتیک عرضی کمتری دارد.
هردو لنزها سایهزنی یکسانی در حاشیه قاب، در بازترین حالت خود دارند.
از این رو لنز 1.4/F مزیت قابل توجهی به نسبت لنز 1.8/F در عکاسی با دیافراگم باز دارد. در دیافراگمهای بستهتر هردو عملکردی مشابه دارند.
اگر به ابعاد و وزن این دو لنز نگاه کنیم درمییابیم لنز 1.4/F بسیار بزرگتر و سنگینتر است.
دیافراگم لنز 1.4 یازده تیغه دارد در صورتی که دیافراگم لنز 1.8 9تیغه دارد. لنز GM بر خلاف لنز 1.8/F از فیلترهای 77 میلیمتری استفاده میکند. بهعنوان یک لنز GM با دیافراگم 3/2 ایستگاه بازتر، تعجبی ندارد که قیمت بسیار بالاتری داشته باشد.
قیمت 3 برابری لنز 1.4/F GM یکی از عواملیست که باعث میشود بسیاری از مردم لنز 1.8/F را ترجیح دهند.
حرفهایها و تازهکارهای جدی احتمالاً انتخاب اولشان دیافراگم بازتر و ردهبالا لنز GM است.
جهت خرید لنز سونی و مشاوره در مورد انواع لنزهای دوربین های سونی با ما تماس بگیرید .
جایگزین
یکی دیگر از جایگزینها لنز “کَنون” EF 85mm f/1.8 USM است. برای استفاده از این لنز روی بدنه سری E سونی، به مبدل لنز نیاز خواهید داشت.
لنز “کَنون” 25 سال پیش از لنز سونی عرضه شدهاست، بنابراین تعجبی ندارد که در دیافراگمهای بازتر از 4/F، لنز سونی عملکرد بسیار بهتری در کیفیت تصویر دارد.
لنز “کَنون” سایهزنی کمتری در حواشی قاب دارد و این مسئله برای دیافراگمهای بازترهم صدق میکند.
اگر به ابعاد و وزن این دو لنز نگاه کنیم درمییابیم لنز “کَنون” مقداری کوچکتر و سنگینتر است.
دیافراگم لنز سونی 9 و دیافراگم لنز “کَنون” 8 تیغه است.
لنز “کَنون” از فیلترهای 58 میلیمتری استفادهمیکند. لنز EF 85mm f/1.8 USM “کَنون” بسیار ارزانتر از لنز 1.8/F سونی است و این بزرگترین مزیتش به حساب میآید.
یکی دیگر از جایگزینهای جذاب، Tamron 85mm f/1.8 Di VC USD است که برای استفاده از آن هم روی بدنه سونی، نیاز به مبدل خواهید داشت.
قیاس کیفیت تصویر این دو لنز به ما نشان داد تصویرثبت شده با لنز سونی وضوح بیشتری در مرکز قاب دارد،
در صورتی که لنز تَمرون در وضوح حاشیههای قاب اندکی بهتر عمل میکند. این تفاوت تا دیافراگمهای بستهتر وجود دارد.
غیر از این تفاوت چندانی در کیفیت تصویر این دو لنز وجود ندارد.
لنز تَمرون اندکی بزرگتر و بسیار سنگینتر است.
لنز تَمرون مجهز به لرزهگیر داخلی است اما سیستم IBIS سونی تا حدی این تفاوت را خنثی میکند.
احتمالا قیمت بالاترِ لنز تَمرون، بهعلاوه نیاز بهمبدل، تصمیمگیری را برای خریداران آسانتر خواهد کرد.
جهت خرید لنز سونی و مشاوره در مورد انواع لنزهای دوربین های سونی با ما تماس بگیرید .
خلاصه
اگر برای خرید لنز سونی بودجه زیادی ندارید و به یک لنز پرتره مناسب نیازمندید، دیگر لازم نیست بیشتر از این جستجو کنید.
لنز سونی Sony FE 85mm f/1.8 دقیقا همان چیزیست که دنبالش میگشتید.
فاصله کانونی 85 میلیمتری برای عکاسی پرتره فوقالعاده است و به خوبی از پس سوژههای دیگر هم بر میآید.
اگر اندکی دیافراگمتان را ببندید، وضوح تصویر شگفتزدهتان خواهد کرد.
فوکوس خودکار عملکرد رضایتبخشی دارد و در فضاهای کمنور هم ناامیدتان نخواهد کرد.
وزن سبک و ابعاد جمع و جورش برای استفادههای طولانی مدت مناسب است و قیمت پایینش هم معامله را تکمیل میکند.
بنابراین لنز سونی Sony FE 85mm f/1.8 از ارزش بسیاری برخوردار است.
جهت خرید لنز سونی و سایر تجهیزات دوربین های سونی به نماکم مراجعه کنید .
0دیدگاه