مقایسه Osmo Mobile3 با Smooth Q2
مقایسه Osmo Mobile3 با Smooth Q2 که توسط نماکم انجام شده است :
Osmo Mobile 3 و Smooth Q2
امروزه ” دیجیآی ” و ” ژیون ” از بزرگترین شرکت های ساخت گیمبال برای تلفنهای همراه هستند.
گیمبال DJI Osmo Mobile 3 و Zhiyun Smooth Q2 هماکنون در صدر جدول فروش لرزشگیر های موبایل قرار گرفتهاند ؛ و این در حالیست که طی چند سال اخیر بازار گیمبال بسیار پر تکاپو شده است.
این شرکتها برای دستیابی به درآمد باید ویژگیهای هیجانانگیزی برای ارائه داشته باشند، اینطور نیست؟!
” دیجیآی ” و ” ژیون ” پس از مشاهده موفقیت گیمبالهای کوچک شرکتهای نوپایی همچون ” اسنوپیا ” تصمیم گرفتند دوباره اختیار بازار را بدست بیاورند.
پس هردوشان با گیمبالهایی کوچکتر ، سبکتر و خوشدستتر به عرصه بازگشتند : DJI Osmo Mobile 3 و Zhiyun Smooth Q2 .
ابتدا اینطور بنظر می آمد که “دیجیآی” از همین حالا گوی سبقت را از “ژیون” ربوده است ؛ چرا که Osmo Mobile 3 هماکنون در ویترین فروشگاه هاست، در صورتی که Smooth Q2 هنوز به تولید انبوه نرسیده است. این میتواند دلیل مناسبی برای قرار دادن Smooth Q2 بر “کیکاستارتر” باشد.
بر خلاف شرکتهایی همچون “مومنت” که روی ” کیکاستارتر ” تاسیس شدند ، ” ژیون ” تا کنون چنین تجربهای نداشته است. پس بهنظر میرسد عرضه Osmo Mobile 3
، “ژیون” را به هراس انداخته. “ژیون” خودش را برای عرضه پیش از کریسمس آماده کرده بود اما به کمک “کیکاستارتر” توانست پیش از آنکه “دیجیآی” جیب خریداران را خالی کند توجهها را به خودش جلب کند.
{البته در حال حاضر هر دو این استابلایزرهای موبایل در بازار یافت می شود و به سادگی قابل تهیه اند}
مقایسه Osmo mobile3 و Smooth Q2
هر دو گیمبال به نسبت مدلهای قبلیشان کوچکتر شده اند.
” دیجیآی ” از طراحی تا-شو استفاده کرده و ” ژیون ” ادعا میکند گیمبال جدیدش آنقدر کوچک است که به راحتی در جیب جا میشود.
گفته میشود وقتی این دو گیمبال را کنار هم بگذارید، ” ژیون ” تا حدی کوچکتر به چشم میآید.
از دید من، “ژیون” طراحی محکمتر و حرفهای تری دارد.
“دیجیآی” دسته بزرگتری دارد که باعث میشود سختتر در جیب قرار بگیرد.
حالا که بحث به اینجا رسید لازم است بگویم بعید میدانم با Smooth Q2 در جیبم راحت باشیم ، حتی با اینکه در جیب جا میشود. مطمئناً پس از چند دقیقه که در جیبتان باشد کم کم اذیت میشوید.
بههرحال ، منظور این است که این گیمبالها از مدلهای پیشینشان بسیار کوچکترند و قطعاٌ راحتتر در کیف یا کولهپشتی جا میگیرند. در این صورت ابعاد کوچکتر “ژیون” مزیت چندانی به حساب نمیآید.
ولی قدرت بدنه و جنس ساخت Smooth Q2 بسیار بهتر از اسمو موبایل 3 است.
حداکثر ظرفیت
حداکثر وزنی که یک گیمبال میتواند تحمل کند یکی از خط قرمز هاییست که به هیچ وجه نباید از آن عبورکرد.
البته این مسئله مقیاس مناسبی برای سنجش قدرت موتور است.
هرچه موتور قویتر باشد به این معناست که استابلایزر میتواند گوشیهای سنگینتر همراه با قاب و لنز را تحمل کند؛ بدون آنکه فشاری به موتور وارد شود.
- DJI Osmo Mobile :
- 30-/+ 200 گرم
- Zhiyun Smooth Q2 :
- 260 گرم
در این بخش ” ژیون ” با موتور قویتر برنده است.
عملکرد “دیجیآی” در اعلام “30 -/+ گرم” بسیار مبهم است.
حداکثر وزن قابل تحمل ایمو موبایل 3 چیزی میان 170 تا 230 گرم است ( و از آنجایی که وزن اکثر گوشیها بیش از 170 گرم است ، این تفاوت میتواند نقش حیاتیای در عملکرد Mobile 3 ایفا کند ) .
بنابراین اگر یک لنز ” مومنت ” بر دوربین گوشی نصب شود، اسمو موبایل 3 نمیتواند به خوبی از پس حفظ تعادل بر بیاید.
در حالی که گیمبال “ژیون” چنین مشکلی ندارد و به راحتی میتواند تعادل را حفظ کند.
قدرت باتری
شخصاً تا به حال برایم پیش نیامده است که حین کار ، باتری گیمبال تمام شود.
معمولاً کسی تمام روز با گیمبال کار نمیکند و در صورت نیاز به سرعت قابل شارژ هستند. اما آیا تفاوت اعظمی میان باتری “ژیون” و “دیجیآی” وجود دارد؟
خیر.
- DJI Osmo Mobile 3: 15 ساعت
- Zhiyun Smooth Q2: 17 ساعت
تفاوت چندانی نیست. هرچند “ژیون” اندکی جلوتر است.
گیمبال در قاب
یکی از بزرگترین مشکلاتی که حین استفاده از گیمبال موبایل ممکن است با آن مواجه شوید :
وقتیست که از لنز واید استفاده میکنید و گیمبال وارد قاب میشود.
و اینجاست که ” دیجیآی ” میتواند از ” ژیون ” پیشی بگیرد. Osmo Mobile 3 با موتوری نزدیک به گوشی و خارج از قاب طراحی شده است.
از طرفی Smooth Q2 طراحی قدیمیای دارد که موتور را چند سانتیمتر از گوشی جلوتر قرار میدهد. بنابراین حین استفاده از لنز واید، موتور گیمبال در قاب حضور دارد.
یک راهحل این است که دسته گیمبال را در زاویهای نگه دارید که موتور از قاب خارج باشد.
اما این تا حدودی شما را در استفاده از گیمبال محدود میسازد. بنابراین چندان راهحل موثری نیست.
حین کار با یک گیمبال سری Silent Eye متوجه شدیم بیشتر تمرکزمان روی صحنه است و نمیتوانیم از ورود گیمبال به قاب جلوگیری کنیم.
مخصوصاً در صحنههایی که نور کمی دارند به سختی میشود متوجه حضور گیمبال در قاب شد، تا وقت بازبینی که دیگر بسیار دیر است. حتی سعی کردیم موتور را با چسب سفید علامت بزنیم تا بتوانیم متوجهش شویم اما باز هم نتیجهای نداد.
“ژیون” به تازگی اعلام کرد که سعی دارد با یک آپدیت نرمافزاری مشکل را حل کند.
برخی هم معتقدند آپدیت مذکور ممکن است به گیمبال برنامه دهد تا در زاویه “خارج از قاب” باقی بماند.
زاویه پایین
از آنجا که موتور Osmo Mobile 3 در کنار گیمبال قرار دارد، از طراحی تختتری هم بهره میبرد.
این نکته برای استفاده از لنزهای واید و آنافورمیک عالیست.
اما همین مورد برای ثبت زاویههای پایین مشکلساز است.
بهجای اینکه به سادگی دستتان را پایین بیاورید و تیلت کنید باید دستتان را از کنار به پایین تاب دهید.
چندان نرم و ساده نیست اما پس از مقداری تمرین قلقش دستتان میآید.
بلوتوث
هردو گیمبالها قادر به اتصال مستقیم به گوشی هستند و به شما اجازه میدهند از طریق گیمبال گوشی را کنترل کنید.
گیمبال ” ژیون ” بلوتوث نزدیکترین دستگاه را پیدا میکند و بصورت خودکار متصل میشود.
این یعنی میتوانید بهجای گوشی از دکمه “ضبط” گیمبال استفاده کنید.
از آن بهتر این است که گیمبال “ژیون” برای برنامه اصلی دوربین گوشی و برنامههای پرطرفداری همچون FiLMiC Pro بهینهسازی شده است.
در همین حال برای اتصال به Osmo Mobile 3 باید از اَپ ” DJI Mimo ” استفاده کنید که شامل قابلیتهایی همچون ” تعقیب سوژه ” میباشد ( هردو گیمبال این قابلیت را دارند ) .
یکی از معایب این نرم افزار میتوان به این مسئله اشاره کرد که به شما اجازه تصویربرداری 24 یا 25 فریم بر ثانیه نمیدهد _ تنها 30 و 60 فریم بر ثانیه. {البته این مسئله در استفاده روزمره کاربردی ندارد بلکه در تدوین موثر است}
DJI Mimo همچنین مجهز به حالت ” استوری مود” است که شما را قادر به تصویربرداری و تدوین سریع میسازد ؛ برای کلیپهایی به سبک اینستاگرامی.
دیگر ویژگیها
گیمبال جدید ” ژیون ” قابلیتی بهنام آزادسازی سریع دارد که شما را از تعدیل ( ریبالانس )های متعدد بینیاز میسازد. {می توانید موبایل را به همراه هولدر از گیمبال آزاد کنید و گوشی تنها را در نیاورید تا مجدداً مجبور به بالانس کردن باشید!}
به نظر قابلیت جذابی میآید اما پس از استفاده متوجه میشوید فرقی ندارد اگر بخواهید به سادگی گوشیتان را از گیمبال جدا کنید.
به همراه هردو گیمبالها یک سهپایه کوچک هم عرضه میشود که اگر بخواهید باید هزینهاش را بپردازید. {در کیت کمبو اسمو موبایل سه پایه وجود دارد}
تفاوت اینجاست که “ژیون” میتواند بدون پایه بایستد، اما “دیجیآی” نه.
هردو گیمبالهای از ویژگیهای اضافه بهره میبرند.
برای مثال “ژیون” مجهز به حالت “وُرتِکس” است که حرکت و چرخش 360 درجه میتوانید داشته باشید
که اسمو موبایل 3 این قابلیت را ندارد.
اما درباره ویژگی تعقیب سوژه هر چند هر دو گیمبال این ویزگی را دارند اما عملکرد اسمو موبایل 3 مطلوب تر از ژیون است .
Zhiyun Smooth Q2 |
DJI Osmo Mobile 3 |
ابعاد : 204 × 102 × 41 mm |
ابعاد : 285 × 125 × 103 mm |
وزن : 381 گرم |
وزن : 405 گرم |
تحمل وزن : 260 گرم |
تحمل وزن : حدود 200 گرم |
زمان باتری : 17 ساعت |
زمان باتری : 15 ساعت |
زمان شارژ : 3 ساعت |
زمان شارژ : 2.5 ساعت |
نوع باتری : قابل شارژ و قابل تعویض |
نوع باتری : قابل شارژ و داخلی |
جنس بدنه : آلومینیوم |
جنس بدنه : پلاستیک |
چرخش و حرکت محور ها : Pan: 360° – unlimited rotation |
چرخش و حرکت محور ها : Pan: -162.5° to +170,3° |
پورت : USB-C |
پورت : USB-C |
دنبال کردن سوژه |
دنبال کردن سوژه |
پاناروما |
پاناروما |
تایم لپس |
تایم لپس |
تایم لپس حرکتی طولانی |
تایم لپس حرکتی |
دارای تمامی حالت های گیمبال های حرفه ای ژیون |
دارای چند افکت تصویری |
نتیجهگیری
مقایسه Osmo Mobile3 با Smooth Q2 به این نتیجه میرسیم که:
هردو گیمبال برای ویلاگر (وبلاگهای تصویری)، ویدیوهای مسافرتی و مصرفکنندگان عام طراحی شدهاند و تفاوتی قیمتی چندانی هم ندارند.
بنابراین فرق چندانی ندارد کدام را انتخاب کنید. باقی ماجرا سلیقه شماست .
می توانید اسمو موبایل 3 و Smooth q2 را از نماکم تهیه کنید.
اولین دیدگاه را ثبت کنید